
Vászontestek és élő babák. A filmi reprezentáció színházi határmezsgyéjén
Megújulás a visszatérésben Meglehetősen elterjedt a film és a színház kapcsolatát tárgyaló diskurzusokban, hogy „a film történetét gyakran a színházi modellektől való elszakadásának történeteként kezelik”. Az ábrázoló művészetek fejlődése során a – Panofsky kifejezéseivel élve – „mozgékony”, „természetes” film, amelynek „közvetítő közege a fizikai realitás mint olyan” maga mögött hagyta a „statikus”, „mesterkélt” színházat, a „frontalitást”, a „teátrális színjátszást”, ...

„Ez csak egy szivar”
A pszichoanalitikus módszer alkalmazásáról a filmelméletben
A kétségbevont hitelességű anekdota szerint Freud egyik egyetemi előadásán éppen a fallikus szimbólumokról beszélt, miközben szórakozottan előhúzott egy szivart, és rágyújtott. Mikor a közönség ezen kuncogni kezdett, Freud állítólag így reagált: „Uraim, ne feledjék, egy szivar néha csak egy szivar”. Akár megtörtént ez az eset, akár nem, mind Freud, mind későbbi pszichoanalitikusok gyakran hangsúlyozzák, hogy ...

Színrevitel és stílus
Képzeljük el, hogy filmrendezők vagyunk. A forgatókönyv szerint jelenleg négy karakterre van szükség egy ebédlőasztalnál zajló beszélgetéshez. Hogyan állítanánk be és vennénk fel egy ilyen jelenetet? Rögzíthetnénk a kamerát egy viszonylag távoli ponton, és felvehetnénk a jelenetet egyetlen folyamatos beállításban. Ez akkor bizonyul eredményesnek, ha a színészek jól emlékeznek a szövegeikre; szükségtelen a kamera pozícióját ...

A film mint politikai propaganda a spanyol polgárháború idején:
Spanyolország 1936 (España 1936)
A Spanyolország 1936 (España 1936) című dokumentumfilm kiemelkedő filmes értékei okán vonult be a történelembe, valamint annak a kérdésnek köszönhetően, hogy Luis Buñuel, az egyik leghíresebb spanyol filmkészítő milyen mértékben vett részt a dokumentumfilm elkészítésében.

Ez nem csak egy revolver. A valóság rétegei Buńuel filmjeiben
Commendatio A tanulmányt életem párjának, Annának ajánlom. A revolver Buñuel revolverrel Filmjelenet: közeli. Férfikéz táraz be egy revolvert. Nyit a kép. Buñuel, az, aki a fegyverét tölti, majd határozott mozdulattal az övébe rejti. Előtte, kerek asztalkán könyv, vörösbor és cigaretta. A dobozból előkotor egy cigarettát, iszik a pohárból, becsukja a könyvet, leveszi a szemüvegét, és ...

Egy szoknya, két nadrág. Homoszociális alternatívák filmen
„Atyámnak volt egy lánya, s úgy imádott/ Egy férfit, mint szívem imádna téged/ Talán, ha nő lennék.” (Shakespeare 1988: 835) – mondja a magát Cesariónak nevező apród Orsino hercegnek a Vízkeresztben. Cesario persze valójában Viola, így vágya végül beteljesül. Csak így teljesülhet, mert bár Orsino (aki Olivia grófnőnek udvarol) „Cesario” bájaira is érzékeny, mégsem merül ...