
A Csillagkapu és a kulturális gyarmatosítás szexuálpolitikája
Sci-fi és triumfalizmus A Csillagkapu-sorozat (Stargate SG-1, 1997-2006) egyik epizódjában (2. évad, 13. rész) az amerikai hadsereg féregjáratokon – csillagkapukon – keresztüli űrutazásra szakosodott egységei értékes ércet találnak egy lakatlannak vélt bolygón. Elkezdik a bányászatot, a kitermelést irányító katonák azonban hirtelen eltűnnek. A főszerepet játszó felderítő csapat tagjai a keresésükre indulnak, és kiderítik, hogy a ...

Extimitás: a kortárs amerikai sci-fi és a nézői szubjektum
0. Felblende Amikor Spike Jonze A nő (Her. Spike Jonze, 2013) című filmjében Theodore Twombly hazaért újonnan vásárolt számítógépével, és indítás után belekezd az operációs rendszer telepítésébe és konfigurálásába, a hangvezérlésű kalibrációs segéd hirtelen meghökkentő kérdésekkel áll elő: OS1 géphang: Mr. Theodore Twombly, az OS1, az első mesterséges intelligenciával rendelkező operációs rendszer üdvözli önt! ...

A hollywoodi film háttéripara. Merchandising és forgalmazás a Star Warstól napjainkig
A box office listák a legtöbbet elemzett statisztikák a közönségfilmek piaci sikereinek a tekintetében. A profitorientált tömegfilmtermelés azonban rendelkezik egy sokkal ritkábban számszerűsített, a filmgyártás szempontjából mégis nagyon meghatározó mutatóval. Ezek azok a bevételek, amelyeket a filmes háttéripar termel egy film kapcsán. Ez alatt nem a másodlagos terjesztéssel, televíziós, esetleg műholdas értékesítéssel együtt járó profitra ...

Mi a film?
Hasznos lehet, ha a film és az újmédia közti kapcsolatot két vektor mentén gondoljuk végig. Az első vektor a filmtől az újmédia felé tart, és ez képezi ennek a könyvnek a gerincét. Az I-V. fejezet a mozi történetének és elméleteinek segítségével dolgozza ki azt a logikát, mely az újmédia technikai és stilisztikai fejlődésének motorja. Felvázoltam ...