
A szoftver és a film: a film helye a digitális kultúrában
A film alig több, mint száz éves története során olyan változásokon ment keresztül, amelyek folyományaként nem pusztán technikai jellege, de kulturális és intézményes szerepe is teljesen megváltozott. A film a huszadik század elején indult, folyamatos mediális megújulásának célja eleinte egy új, elismert művészeti ág létjogosultságának kivívása volt. Ezt követően, a sajátos filmnyelvi konvenciók kialakításán keresztül, ...

A Kép Odüsszeiája. A „vizuális kultúra” tudományelmélete és politikája
„A gondolkodás és a nyelv képekként jelennek meg nekünk. A nyelv, a gondolkodás, a világ ekvivalens egymással, de ez nem jelent semmit, mert hiányzik hozzá a megfelelő nyelvjáték.” Ludwig Wittgenstein: Filozófiai vizsgálódások Attól tartok, hogy a fennálló képelméletek adekvát reprezentációját már ma is csak képként, pontosabban (elektronikus) mozgóképként lehetne megalkotni, mivel az érintett ...

Hollywood által homályosan? A tudat válságának megjelenítése Philip K. Dick prózájának adaptációiban
Philip K. Dick amerikai író a huszadik századi sci-fi történetének egyik legfontosabb alakja. Munkássága jelentős hatással volt Hollywoodra: a hollywoodi filmekben gyakran jelentkeznek általa preferált témák, és természetesen nagyszámú Dick-adaptáció is készült. Az első ilyen Ridley Scott Szárnyas fejvadásza volt, melynek jogait Dick még életében adta el, de bemutatóját már nem érhette meg. A jelen ...