Kérchy Vera: Médea lányai.
|
A könyv a hétköznapok színházának jelenségeit kutatja olyan ismert rendezők filmjeiben, mint David Lynch, Lars von Trier, Darren Aronofsky vagy David Cronenberg. Az elemzések a kevésbé explicit teátrális utalásokon és a direkt színházi helyzeteken keresztül a (nem feltétlenül tudatos) szerepformálás identitásképző és -romboló hatását vizsgálják. A kötet központi figurája az élet és a színpad deszkáin egyaránt szerepet játszó nő, akinek valóság és fikció közti eltévelyedése az őt körülvevő világrend megrendülését okozza. Sikertelen performatív aktusai ezzel akarva-akaratlanul a kritikai beszédmód lehetséges formáivá válnak.
6722 Szeged Egyetem u. 2.
E-mail: aperturafolyoirat@yaho
Olvass bele:
Előszó
Elméleti bevezető
„I do (not)” (Melankólia)
Médea lányai (Médea, Antikrisztus)
Tükörképrombolók (Premier, Fekete hattyú)
A színfalak mögötti útvesztő (Inland Empire, Mulholland Drive)
Az automaták lázadása (Westworld)
Iszonyatos közelség, irtózatos távolság (Tágra Zárt Szemek, Karambol)
Képek jegyzéke
Filmek jegyzéke
Kérchy Vera 1978-ban született Szegeden. 2012-ben szerzett doktori fokozatot a Szegedi Tudományegyetem Irodalomelmélet doktori alprogramjában. Jelenleg a Szegedi Tudományegyetem Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszékének oktatója. Kutatási területe a kortárs színház és film esztétikája, intermediális játékai, a teatralitás és a performativitás elméletei. Eddig megjelent kötete: Színház és dekonstrukció. A Paul de Man-i retorikaelmélet színházelméleti kihívásai (2014).