Posts tagged "testkép"
Írás, kép, test. Shakespeare és Greenaway találkozása a boncasztalon

Írás, kép, test.
Shakespeare és Greenaway találkozása a boncasztalon

Úgy tűnik, a posztmodern valamiért képtelen kiszabadulni a freudi Ödipusz-komplexus allegóriájából. Mint a gyermek, aki libidinális vágyait apján, a törvény és szabályrendszer jelölőjén keresztül vezeti el anyja felé, feloldódva így a kultúra rendszerteremtő mechanizmusában, a kortárs kulturális reprezentációk  rabjai maradnak a múltnak. Vagyis az (irodalmi) kánon által kijelölt ösvényen indulnak el a jövő felé, melybe közvetlenül ...
A rasszista tekintet és beszédmód által konstruált roma férfi és női testek a médiában

A rasszista tekintet és beszédmód által konstruált roma férfi és női testek a médiában

A posztkoloniális tudásrendszer Edward Said, palesztin származású amerikai irodalom- és társadalomkritikus, a posztkolonialista elméleti iskola megalapozója, az Orientalizmus című könyvében azt állítja, hogy a gyarmatosítás narratívája a kolonializáltság kirekesztő és lealacsonyító diszkurzív infrastruktúráját teremti meg (Said 1978). Az elmélet más területeken való használhatósága mellett érvelők azt állítják, hogy a kolonializmus és a kolonializáltság ahistorikus, mert ...
Egy kiállítás (test)képei. Bodies - The Exhibition

Egy kiállítás (test)képei. Bodies – The Exhibition

A 2006-os Casino Royal című James Bond-film egyik dramaturgiailag hangsúlyos akciójelenetében a 007-es ügynök egy preparált emberi testeket bemutató kiállításon iktatja ki egyik filmbeli ellenfelét. A filmnek ezen a pontján a szimbolikus erejűvé váló mise-en-scène felerősíti és megismétli a film központi motívumait. Egyszerűen, mégis hatásosan játszatja egybe a halál és a szerencsejáték közös fatalitásából fakadó ...
Testjáték, játéktest. A testről való gondolkodás A John Malkovich menet című filmben

Testjáték, játéktest. A testről való gondolkodás A John Malkovich menet című filmben

Elbábozni az életet Spike Jonze A John Malkovich menet című filmjének nyitójelenetében Craig Schwartz, a munkanélküli bábművész otthoni, saját „szórakoztatására” előadott bábjátékát látjuk. Már első látásra felkelti a figyelmünket, hogy nem közönséges bábról van szó, hanem Craig báb-alteregójáról, aki még külső jegyeit tekintve is az „eredetire” hajaz. (Egy későbbi jelenetben ugyanezt a performanszot ismétli meg ...