
Pécsi hallgatók Aoyama Shinji: Rögeszme című filmjéről
Iváncza Boglárka: Aoyama Shinji: Rögeszme (1997) Aoyama Shinji filmjének, a Rögeszmének (Tsumetai chi. Aoyama Shinji, 1997) alapjául Kurosawa Stray Dog (Nora inu. Akira Kurosawa, 1949) című filmje szolgál. Első nézésre talán túlságosan nyers és távolságtartó Aoyama stílusa, ezért a szituációkban kibontakozó történet nem kapja meg azt a jelentéstartalmat, amit a film harmadszori áttekintés után katarzisként él át a néző. ...

Színrevitel és stílus
Képzeljük el, hogy filmrendezők vagyunk. A forgatókönyv szerint jelenleg négy karakterre van szükség egy ebédlőasztalnál zajló beszélgetéshez. Hogyan állítanánk be és vennénk fel egy ilyen jelenetet? Rögzíthetnénk a kamerát egy viszonylag távoli ponton, és felvehetnénk a jelenetet egyetlen folyamatos beállításban. Ez akkor bizonyul eredményesnek, ha a színészek jól emlékeznek a szövegeikre; szükségtelen a kamera pozícióját ...

Az idegenség képei Jeles András filmjeiben
az idegenség, a kifejezés következetes meg nem felelése az adott helyen (Jeles András) 1. Filmnyelvi kísérletek a hetvenes évek magyar játékfilmjeiben A hetvenes évek végén közös törekvés mutatkozott a filmnyelv alapvető megújítására és a filmes konvenciók felforgatására. Magyarországi viszonylatban az elbeszélőformákkal történő kísérletezés szemléletbeli rokonságát leginkább három név fémjelzi: Erdély Miklós, Bódy Gábor és Jeles ...

A cseh új hullám és Bohumil Hrabal prózája
(Juraj Herz: A hulladékgyűjtőben és Jirí Menzel: Szigorúan ellenőrzött vonatok)
1. Irányok és hangnemek a cseh új hullámban A hatvanas évek első fele a csehszlovák film megújulásának kora. Ez az „új hullám” nem minden előzmény nélkül érkezett, mégis szinte egy csapásra tüntette el a régi normarendszert, s egy ma már legendás filmművészetet teremtett. Bizonyára nagy szerepe volt ebben a fellazuló hivatalos kultúrpolitikának, de talán még ...