Posts tagged "részvételi kultúra"
Bevezetés a web 2.0 definícióiba és ideológiáiba

Bevezetés a web 2.0 definícióiba és ideológiáiba

Az internet használatmódja az új évezred első éveitől kezdett tömeges méretekben a részvétel felé eltolódni, amit a „web 2.0” neologizmusával illettek. Ez a tanulmány arra kíván rámutatni, hogy az informatikai, üzleti és kulturális érdekeltségek által különböző jelentésekben használt terminus egyszerre jelöl technológiai és kulturális változást.
Túl (?) a részvételi kultúrán

Túl (?) a részvételi kultúrán

Henry Jenkins részvételi kultúráról szóló írásai az elmúlt évtizedekben nagy hatást gyakoroltak a médiakultúra kutatására. A rajongói részvétel kreatív formáit bemutató, a médiafogyasztók érdekeik érvényesítéséért folytatott küzdelmeit hangsúlyozó esettanulmányai egy új médiatudományi paradigma kiindulópontjai lettek.
Az iPhone és a YouTube között: a filmek mozgásban

Az iPhone és a YouTube között: a filmek mozgásban

A fényképezőgéppel és videokamerával felszerelt 3G mobiltelefon éppen akkor jelent meg, amikor a YouTube népszerűvé vált. Bár e két fejlesztés elkerülhetetlenül összetalálkozott, a mobiltelefonos film máshová is eljutott, például a mobiltelefonos filmeknek szentelt fesztiválokra.
A mémelmélet helye az újmédia kutatásában

A mémelmélet helye az újmédia kutatásában

Egy-egy új jelenség feltűnésekor a kutatók gyakran azzal szembesülnek, hogy hiányoznak a fogalmak, magyarázó elméletek, amelyek révén az új tapasztalat beilleszthető a tudományos tudás addigi rendszerébe, vagy akár csak elbeszélhető a tudományos közösség számára érthető nyelven. A médiakutatókat különösen érinti ez a probléma, nem véletlen, hogy a digitális média kutatási terrénumán egyre gyorsuló ütemben jelennek ...
A mémek mint műfaj: a strukturációelmélet alkalmazása a mémelemzésben

A mémek mint műfaj: a strukturációelmélet alkalmazása a mémelemzésben

Bevezetés Joseph Ducreux, francia művész, 1735-ben született. Portréival vált híressé, melyekért bárói címet kapott, és kinevezték Marie Antoinette királynő első számú festőjévé. 1793-ban Ducreux befejezte Portrait de l’artiste sous les traits d’un moquer (A művész portréja, feketerigónak öltözve) című önarcképét. A portré Ducreux-t, a francia arisztokratát barna kabátban és fekete kalapban ábrázolja, önelégülten vigyorogva, miközben ...
„Apu, mi az a kék halál?” – A képalapú internetes mémek mint a kollektív identitás elemeinek hordozói

„Apu, mi az a kék halál?” – A képalapú internetes mémek mint a kollektív identitás elemeinek hordozói

A tanulmány címe a linuxos közösségekben évek óta újra és újra felbukkanó feliratos képről származik. A kép a Disney-stúdió Az oroszlánkirály (The Lion King. Roger Allers – Rob Minkoff, 1994) című animációs filmjének egy részletét emeli ki. Ebben a főhős oroszlánkölyök, Simba apjával, a regnáló oroszlánkirállyal, Mufasával egy sziklaszirtről nézi a naplementét birodalmuk felett. Az ...
„Nem kell cukiság a LOLCatbe”: A műfaj, a társadalmi nemek és a csoportidentitás szerepe az internetes mémek értelmezésében és fogyasztásában

„Nem kell cukiság a LOLCatbe”: A műfaj, a társadalmi nemek és a csoportidentitás szerepe az internetes mémek értelmezésében és fogyasztásában

Bevezetés A hálózati technológiák széles körű elterjedése megváltoztatta az emberek egymással és a világgal való kapcsolatteremtésének módjait. Az info-kommunikációs technológia [IKT] fejlődése változásokat hozott a gazdasági, a politikai és a személyek közötti kommunikációba. A felhasználók által létrehozott tartalom [User Generated Content – UGC] mennyiségének és a fogyasztás intenzitásának növekedésével a részvételi kultúra korszakába érkeztünk, ami ...