
Csak egy sötét, bűnös nap a világ.
Noirszenzibilitás a kortárs magyar bűnügyi filmekben
A kortárs magyar bűnügyi filmeket nevezhetjük akár film noiroknak is abban az értelemben, ahogy Király Jenő nyomán Pápai Zsolt használja a kifejezést a háború alatti magyar melodrámákat és tragikus románcokat elemezve: a mai magyar filmek „noirszenzibilisek”.

A tévés szocializmus transznacionális keretben
Miért kell szóba hoznunk a szocializmust és a tévét? Ez a tanulmány a szocializmusról és a televízióról szól, és sokkal kevésbé arról, hogy milyen volt a tévé a szocializmus alatt. A szocializmus itt nem egyszerűen történelmi korszakot jelent, hanem olyan kulcsot, amelynek segítségével felfedhetőek a globalizált tévétörténelem olyan darabjai, amelyek kiegészítik és kétségbe vonják a ...

Szeressem felebarátomat? Köszönöm, nem!
Napjainkban a rasszizmus pszichoanalitikai megközelítéseinek rossz hírnevük van. A kritika hajlamos kizárni az ilyen jellegű megközelítéseket, mint a „pszichológiai redukcionizmus” példáit, mint a rasszizmus értelmezésének olyan módozatait, amelyek eltekintenek mind a rasszizmus társadalmi-gazdasági feltételeitől, mind az etnikai másság tapasztalatakor rasszista reakciókat generáló kulturális értékek és identifikációk szocio-szimbolikus kontextusától. A rasszizmus társadalmi-gazdasági és kulturális szempontú leírásainak ...

Tizenhárom tézis a propagandáról
A tanulmány a The Oxford Handbook of Propaganda Studies című kötet bevezető tanulmánya. A szerzőpáros tézisszerűen összefoglalja a propaganda általuk javasolt újszerű megközelítésmódjának alapelveit, valamint jelzésszerűen vázolja azt a fogalomtörténeti, társadalomtörténeti keretet, amelyre ez a vizsgálat támaszkodik.

Egy a valóság, ezer a ruhája – film a kauzalitás felbomlása mögött. Igor és Ivan Buharov: Lassú tükör
Igor és Ivan Buharov közel sem szokványos filmjét (Lassú tükör) a 28. Magyar Filmszemlén (2007) mutatták be különösebb visszhang nélkül. A csendes fogadtatás magyarázható azzal is, hogy kísérleti filmként indult a nagyjátékfilmek mezőnyében, s a nagyjátékfilmekkel szembeni elvárásoknak talán nem felelt meg – de gondolhatjuk úgy is, hogy a nagyjátékfilmek értelmezésének bevált stratégiái itt kudarcot ...

Diskurzus, hatalom és ellenállás a késő Kádár-kor filmszociográfiáiban
A tanulmány első része a késő Kádár-korszak közösségi identitásválságát és számos társjelenséget (kettős társadalmi tudat, szocialista polgárosodás, második társadalom) elemez a korabeli magyar mozi tükrében.

Rajzfilmfigurákkal Hitler ellen
Az USA animációs propagandája a II. világháború alatt Az amerikai animációs film aranykora már tartott az 1930-as és 1940-es évek fordulóján: Hollywood élőszereplős filmjeivel párhuzamosan az animációban is megkezdődött a hangosfilmek tömeges gyártása, a színes technika az 1932-es Virágok és fákkal (Flowers and Trees) jelent meg a rajzfilmben, a Hófehérke és a hét törpe (Snow ...