Posts tagged "ideológia"
Csak egy sötét, bűnös nap a világ.Noirszenzibilitás a kortárs magyar bűnügyi filmekben

Csak egy sötét, bűnös nap a világ.
Noirszenzibilitás a kortárs magyar bűnügyi filmekben

A kortárs magyar bűnügyi filmeket nevezhetjük akár film noiroknak is abban az értelemben, ahogy Király Jenő nyomán Pápai Zsolt használja a kifejezést a háború alatti magyar melodrámákat és tragikus románcokat elemezve: a mai magyar filmek „noirszenzibilisek”.
A tévés szocializmus transznacionális keretben

A tévés szocializmus transznacionális keretben

Miért kell szóba hoznunk a szocializmust és a tévét? Ez a tanulmány a szocializmusról és a televízióról szól, és sokkal kevésbé arról, hogy milyen volt a tévé a szocializmus alatt. A szocializmus itt nem egyszerűen történelmi korszakot jelent, hanem olyan kulcsot, amelynek segítségével felfedhetőek a globalizált tévétörténelem olyan darabjai, amelyek kiegészítik és kétségbe vonják a ...
Szeressem felebarátomat? Köszönöm, nem!

Szeressem felebarátomat? Köszönöm, nem!

Napjainkban a rasszizmus pszichoanalitikai megközelítéseinek rossz hírnevük van. A kritika hajlamos kizárni az ilyen jellegű megközelítéseket, mint a „pszichológiai redukcionizmus” példáit, mint a rasszizmus értelmezésének olyan módozatait, amelyek eltekintenek mind a rasszizmus társadalmi-gazdasági feltételeitől, mind az etnikai másság tapasztalatakor rasszista reakciókat generáló kulturális értékek és identifikációk szocio-szimbolikus kontextusától. A rasszizmus társadalmi-gazdasági és kulturális szempontú leírásainak ...
Tizenhárom tézis a propagandáról

Tizenhárom tézis a propagandáról

A tanulmány a The Oxford Handbook of Propaganda Studies című kötet bevezető tanulmánya. A szerzőpáros tézisszerűen összefoglalja a propaganda általuk javasolt újszerű megközelítésmódjának alapelveit, valamint jelzésszerűen vázolja azt a fogalomtörténeti, társadalomtörténeti keretet, amelyre ez a vizsgálat támaszkodik.
Egy a valóság, ezer a ruhája - film a kauzalitás felbomlása mögött. Igor és Ivan Buharov: Lassú tükör

Egy a valóság, ezer a ruhája – film a kauzalitás felbomlása mögött. Igor és Ivan Buharov: Lassú tükör

Igor és Ivan Buharov közel sem szokványos filmjét (Lassú tükör) a 28. Magyar Filmszemlén (2007) mutatták be különösebb visszhang nélkül. A csendes fogadtatás magyarázható azzal is, hogy kísérleti filmként indult a nagyjátékfilmek mezőnyében, s a nagyjátékfilmekkel szembeni elvárásoknak talán nem felelt meg – de gondolhatjuk úgy is, hogy a nagyjátékfilmek értelmezésének bevált stratégiái itt kudarcot ...
Posztmodern Antikrisztus? Lars von Trier ideológiakritikája mint metaideológia

Posztmodern Antikrisztus? Lars von Trier ideológiakritikája mint metaideológia

Lars von Trier újabb, szerzői műfajfilmnek is tekinthető alkotásai közül az Antikrisztus a legtisztább példája annak, hogyan vonja maga után egy kodifikált műfaj elemeinek felhasználása és rekombinálása a kultúra ideologikus szempontú vizsgálatát is.
Diskurzus, hatalom és ellenállás a késő Kádár-kor filmszociográfiáiban

Diskurzus, hatalom és ellenállás a késő Kádár-kor filmszociográfiáiban

A tanulmány első része a késő Kádár-korszak közösségi identitásválságát és számos társjelenséget (kettős társadalmi tudat, szocialista polgárosodás, második társadalom) elemez a korabeli magyar mozi tükrében.
Rajzfilmfigurákkal Hitler ellen

Rajzfilmfigurákkal Hitler ellen

Az USA animációs propagandája a II. világháború alatt Az amerikai animációs film aranykora már tartott az 1930-as és 1940-es évek fordulóján: Hollywood élőszereplős filmjeivel párhuzamosan az animációban is megkezdődött a hangosfilmek tömeges gyártása, a színes technika az 1932-es Virágok és fákkal (Flowers and Trees) jelent meg a rajzfilmben, a Hófehérke és a hét törpe (Snow ...