Posts tagged "holokauszt"
Visszatérés a tett színhelyére. A holokauszt traumája Kádár-kori magyar dokumentumfilmekben

Visszatérés a tett színhelyére. A holokauszt traumája Kádár-kori magyar dokumentumfilmekben

A tanulmány három Kádár-kori magyar dokumentumfilmben vizsgálja a holokauszt traumájának megjelenítését. Az Éva A 5116 (1964), valamint A látogatás (1982) és a Társasutazás (1985) című filmeket összeköti, hogy egy-egy utazást állítanak a narratíva centrumába.
Holokauszt és múltfeldolgozás az On the Spot dokumentumfilm-sorozat nyolcadik évadában (Az ellenség gyermekei)

Holokauszt és múltfeldolgozás az On the Spot dokumentumfilm-sorozat nyolcadik évadában (Az ellenség gyermekei)

A tanulmányban a trauma és a múltfeldolgozás kérdéseit az On the Spot dokumentumfilm-sorozat Az ellenség gyermekei című nyolcadik évadjának Edith Eva Egerről és Máté Gáborról szóló részein keresztül kívánom elemzés tárgyává tenni.
Az ellenállás banalitása. Valóság és fikció a Saul fiában

Az ellenállás banalitása. Valóság és fikció a Saul fiában

Tanulmányomban a fikció működésmódját vizsgálom Nemes Jeles László Saul fia című filmjében. Szemben a köznapi értelemben vett definícióval a fikciót, Wolfgang Iser elmélete alapján műveletként, nyelvhasználati módként határozom meg. Hipotézisem szerint a dokumentarista, objektív hitelességen és a realista megmutatás szándékán túl a Saul fia a holokauszt igazságát a fikció művelete révén mint látásmódot, víziót képes ...
Immerzív hatásmechanizmus és populáris műfajok megidézése a Saul fiában

Immerzív hatásmechanizmus és populáris műfajok megidézése a Saul fiában

Dolgozatomban Nemes Jeles László Saul fia (2015) című filmjét vizsgálom. Megállapításom szerint Nemes Jeles filmje immerzív módon képes hatni a nézőre, ami egyedülálló holokausztreprezentációt és azzal ellentétes ábrázolásformát hoz létre a holokausztfilmek sorában.
„Amikor minket összeszedtek, fényképeztek. ... És én [ezt a képet] őtőle vettem el, ezelőtt tizenöt, tizenhat éve.” A roma holokauszt filmnyelvi elbeszélései

„Amikor minket összeszedtek, fényképeztek. … És én [ezt a képet] őtőle vettem el, ezelőtt tizenöt, tizenhat éve.” A roma holokauszt filmnyelvi elbeszélései

„… Itt [Gerasdorf, Ausztria] lelőttek egy amerikai gépet. Londoni felszállású volt a repülőgép, azt lehetett tudni. Angliai felszállású volt a repülőgép. Miért? Mert a két pilóta szörnyethalt, beleállt a repülőgép a földbe, a két pilóta ott ült teljes izébe. És zsidók találták meg először, és szétvágták a ruhájukat és az ejtőernyőjüket. Nekünk lehet, hogy jutott ...
Úton-útfélen

Úton-útfélen

Témám Tom Lloyd Live Before You Die (2008) című filmje. Öt főbb szempont szerint elemzem, ezek sorban: a mozgás és utazás mint esztétikai eszköz; a film ábrázolásmódjának hasonlósága a reklámokhoz, ennek lehetséges okai; a szereplők, illetve Lloyd mint aktivista; a szereplők, illetve Lloyd mint tulajdonképpeni menekült. Kiegészítő szempontok még a különbségek és hasonlóságok általában a ...
Szeressem felebarátomat? Köszönöm, nem!

Szeressem felebarátomat? Köszönöm, nem!

Napjainkban a rasszizmus pszichoanalitikai megközelítéseinek rossz hírnevük van. A kritika hajlamos kizárni az ilyen jellegű megközelítéseket, mint a „pszichológiai redukcionizmus” példáit, mint a rasszizmus értelmezésének olyan módozatait, amelyek eltekintenek mind a rasszizmus társadalmi-gazdasági feltételeitől, mind az etnikai másság tapasztalatakor rasszista reakciókat generáló kulturális értékek és identifikációk szocio-szimbolikus kontextusától. A rasszizmus társadalmi-gazdasági és kulturális szempontú leírásainak ...
Emberarcú holokauszt? Az identifikáció apóriái Ján Kadár és Elmar Klos Üzlet a korzón (Obchod na korze) című filmjében

Emberarcú holokauszt? Az identifikáció apóriái Ján Kadár és Elmar Klos Üzlet a korzón (Obchod na korze) című filmjében

A szlovák Ján Kadár és a cseh Elmar Klos által közösen rendezett Üzlet a korzón (Obchod na korze, 1965) az első alkotás, amely a kelet- és közép-európai térségből Oscar-díjat kapott.
Későn kapcsolás: cselekvés és írás Genet  "A furcsa szó: urb..."-jában

Későn kapcsolás: cselekvés és írás Genet “A furcsa szó: urb…”-jában

Cselekvés Ezért is hívják azokat a műveket némelyek szerint drámáknak, mert valamit tevőket utánoznak, s ezért támasztanak a tragédiára is, a komédiára is igényt a dórok – a komédiára a megaraiak, […] a tragédiára pedig némely peloponnészosziak – bizonyságul az elnevezéseket hozva fel. Azt mondják ugyanis, hogy ők a körülfekvő településeket kóménak hívják, az athéniak ...