
Csak egy sötét, bűnös nap a világ.
Noirszenzibilitás a kortárs magyar bűnügyi filmekben
A kortárs magyar bűnügyi filmeket nevezhetjük akár film noiroknak is abban az értelemben, ahogy Király Jenő nyomán Pápai Zsolt használja a kifejezést a háború alatti magyar melodrámákat és tragikus románcokat elemezve: a mai magyar filmek „noirszenzibilisek”.

A megnevezés és a szereplehetőségek hatalmi ellentmondásai Peter Shaffer Equus című drámájában
A szöveg Peter Shaffer Equus című drámáját és a Szabadkai Népszínház Magyar Társulatának azonos című darabját elemzi. A tanulmány nagy hangsúlyt fektet a normalitás és a másság szerepköreinek hatalmi ellentmondásaira és a nyelvi értelemben vett meghatározás és kategorizálás elnyomó erejére.

A posztkommunista tér belakása Antal Nimród Kontroll című filmjében
A Kontroll, Antal Nimród első egész estés játékfilmje 2003-ban került a magyar mozikba, egy évvel Magyarország EU-csatlakozása előtt. Ahogy arra Steve Jobbit is rámutat, a film olvasható „az integrációhoz és megváltáshoz kapcsolódó problematikus és jórészt beteljesületlen fantáziák allegorikus kifejeződéseként, melyek Magyarország »Európába való visszatérését« kísérték” (Jobbit 2008: 4). Egyetértve Jobbit alapvetésével, magam is megpróbálkoztam már ...