
Örvénybe nevetés. Mozi és balkanizáció
Aki szörnyekkel viaskodik, vigyázzon, nehogy közben szörny legyen belőle. S ha sokáig tekintesz az örvénylő mélységbe, a mélység is beléd tekint. (Nietzsche 2000) Virágoznak koponyáink a nevetéstől, tekints ránk átható szemeddel tekints Magadra kigúnyolunk, szörnyeteg (Popa 1997) 1997. decemberi indulása óta a Los Angeles-i Szabadság Filmfesztivál azokat a kelet-európai filmeket támogatta, amelyek „felfedik a ...

Az örkényi groteszk filmen. Fábri Zoltán Isten hozta, őrnagy úr! című adaptációja
Örkény István irodalmi életműve legfőbb sajátosságának a groteszk egyéni, szinte csak rá jellemző formáját szokták tartani. (1) Örkénynél ez a különböző műformákban egyaránt megjelenik, használja a kisregényekben, a színpadi darabokban és az egyperces novellákban. Azt azonban ő is érzi, hogy a groteszk nem alkalmazható egyformán a különböző formákban. Nem véletlen, hogy a kisregények és színpadi ...

Tyúkok a Škodán. Bevezetés a csehszlovák újhullámba
A csehszlovák újhullám a hatvanas évek egyik legeredetibb filmtermését hozta létre, ennek ellenére más újhullámokhoz képest recepciója hiányos. A mozgalom Magyarországon is alulreprezentált, jóllehet a közös kontextus folytán problémafelvetései hasonlóak a magyar filmekéhez.

A cseh új hullám és Bohumil Hrabal prózája
(Juraj Herz: A hulladékgyűjtőben és Jirí Menzel: Szigorúan ellenőrzött vonatok)
1. Irányok és hangnemek a cseh új hullámban A hatvanas évek első fele a csehszlovák film megújulásának kora. Ez az „új hullám” nem minden előzmény nélkül érkezett, mégis szinte egy csapásra tüntette el a régi normarendszert, s egy ma már legendás filmművészetet teremtett. Bizonyára nagy szerepe volt ebben a fellazuló hivatalos kultúrpolitikának, de talán még ...