
Kivonulás, fény, avagy vászon és celluloid
(Szaladják István: Madárszabadító, felhő, szél)
Előtte így ki hódol, Krisztust tiszteli, mert Krisztus ellensége az, ki nem teszi: hisz képre írt megtestesült szemléletét tisztelni dúlva-fúlva őrá ódzkodik (Theodórosz Sztuditész apát) Az eddig főként operatőri munkája révén ismert Szaladják István – ő fényképezte többek között Kenyeres Bálint Zárás (Kenyeres Bálint, 1999) című kisfilmjét, Hajdu Szabolcs második nagyjátékfilmjét, a Tamarát (Hajdu Szabolcs, 2003), s legutóbb Az élet vendége ...

Tudományfilozófia és kognitivizmus
Bevezetés Nem könnyű opponálni egy olyan szöveget, amelynek számos állításával egyetért az opponens. Igaz, a szóban forgó állítások nagy része Kovács András Bálint professzor úrnak a pszichoanalízissel, pontosabban annak a filmelméleti alkalmazhatóságával szembeni érveit jelenítik meg, s ezekhez a kognitivizmus felőli hozzászólóként csak néhány kisebb kiegészítésem akad. Relevánsabb számomra, hogy Kovács András Bálint filmes kognitivizmussal kapcsolatos ...

„Ez nem mindig csak egy szivar”
Széljegyzetek Kovács András Bálint „Ez csak egy szivar” című tanulmányához
Nehéz úgy hozzászólni egy kitűnően felépített és logikusan érvelt dolgozathoz, ha az ember az abban foglaltak nagy részével mélységesen egyetért, vagy ha nem is egészen ért egyet, be tudja látni érvényét az adott kontextusban. Kovács András Bálint ügyesen méricskél: feltárja, hol hibázik a pszichoanalízis és a film kapcsolata, rámutat a gyengébb vagy már kieső láncszemekre, ...

Álom és kinematografikus tudat
1895 sorsdöntő év a pszichoanalízis és a filmművészet történetében: július 24-én álmodta Freud az Irma-álmot, az Álomfejtés mintaértékű darabját. „El tudod képzelni – kérdezi Freud Wilhelm Fliesstől levelében, melyben egy későbbi bellevue-i látogatást mesél el abban a házban, ahol az álmot látta -, hogy egy nap ezen a házon egy márványtáblán ez lesz olvasható: 1895. ...