2014
Tavasz [IX. évfolyam, 3. szám – Dokumentumfilm és propaganda]
Szerkesztő: Török Ervin
Az Apertúra jelen száma a dokumentumfilm és a propaganda közötti mozgékony határra fókuszál. E határ szempontjából a szövegeket négy blokkba osztottuk. Az elsőben olyan szövegeket közlünk, amelyek a dokumentumfilm-készítés etikai, esztétikai, továbbá ismeretelméleti kérdéseivel foglalkoznak. A második blokk (amely a propaganda kérdésére koncentrál) nyitószövegét Russ Castronovo és Jonathan Auerbach tanulmánya adja. A szöveg a propaganda fogalmának pragmatista megközelítésére vállalkozik, és a fogalomhoz kapcsolódó pejoratív asszociációk felfüggesztése mellett érvel. A harmadik blokk két esettanulmányt tartalmaz. Kapás Zsombor tanulmánya a szociálisan releváns dokumentumfilmek egyik legismertebb képviselője, Michael Moore filmjeivel foglalkozik. Kellner Balázs írása egy szintén nagy visszhangot kapott alkotást, Joshua Oppenheimer filmjét, Az ölés aktusát vizsgálja. A szám a Budapesti Iskola, a magyar film kis reneszánszának két kiemelkedően fontos alakjával készült beszélgetéssel zárul.
Tartalom
Dokumentumfilm és propaganda
Török Ervin: Dokumentumfilm és propaganda (bevezető)
Etikai és esztétikai kérdések a dokumentumfilmben
Dai Vaughan: A kétértelműség esztétikája
David MacDougall: A kevés kevesebb. A hosszú beállítás a dokumentumfilmben
Linda Williams: Emlékek nélküli tükrök: Igazság, történelem és az új dokumentumfilm
(Film)propaganda
Jonathan Auerbach – Russ Castronovo: Tizenhárom tézis a propagandáról
Lénárt András: Cenzúra, propaganda és játékfilmek a spanyol diktatúrában
Győri Zsolt: Gondolatok a háborús film műfajának kulturális és esztétikai ideológiájáról
Diákmunka
Dokumentálás és meggyőzés a kortárs dokumentumfilm-készítésben
Kapás Zsolt Zsombor: Elfogult objektivitás? Dokumentaritás és propaganda Michael Moore filmjeiben
Kitekintés a Budapesti Iskolára. Interjúk
Czirják Pál: „Mi filmet filmkészítés közben csinálunk”. Beszélgetés Szalai Györgyi filmrendezővel