2014
Tavasz [IX. évfolyam, 3. szám – Dokumentumfilm és propaganda]
Szerkesztő: Török Ervin

 

Az Apertúra jelen száma a dokumentumfilm és a propaganda közötti mozgékony határra fókuszál. E határ szempontjából a szövegeket négy blokkba osztottuk. Az elsőben olyan szövegeket közlünk, amelyek a dokumentumfilm-készítés etikai, esztétikai, továbbá ismeretelméleti kérdéseivel foglalkoznak. A második blokk (amely a propaganda kérdésére koncentrál) nyitószövegét Russ Castronovo és Jonathan Auerbach tanulmánya adja. A szöveg a propaganda fogalmának pragmatista megközelítésére vállalkozik, és a fogalomhoz kapcsolódó pejoratív asszociációk felfüggesztése mellett érvel. A harmadik blokk két esettanulmányt tartalmaz. Kapás Zsombor tanulmánya a szociálisan releváns dokumentumfilmek egyik legismertebb képviselője, Michael Moore filmjeivel foglalkozik. Kellner Balázs írása egy szintén nagy visszhangot kapott alkotást, Joshua Oppenheimer filmjét, Az ölés aktusát vizsgálja. A szám a Budapesti Iskola, a magyar film kis reneszánszának két kiemelkedően fontos alakjával készült beszélgetéssel zárul.

 

Tartalom

Dokumentumfilm és propaganda

Török Ervin: Dokumentumfilm és propaganda (bevezető)

 

Etikai és esztétikai kérdések a dokumentumfilmben

Dai Vaughan: A kétértelműség esztétikája

David MacDougall: A kevés kevesebb. A hosszú beállítás a dokumentumfilmben

Linda Williams: Emlékek nélküli tükrök: Igazság, történelem és az új dokumentumfilm

 

(Film)propaganda

Jonathan Auerbach – Russ Castronovo: Tizenhárom tézis a propagandáról

Magí Crussels: A film mint politikai propaganda a spanyol polgárháború idején: Spanyolország 1936 (España 1936)

Lénárt András: Cenzúra, propaganda és játékfilmek a spanyol diktatúrában

Győri Zsolt: Gondolatok a háborús film műfajának kulturális és esztétikai ideológiájáról

 

Diákmunka
Dokumentálás és meggyőzés a kortárs dokumentumfilm-készítésben

Kapás Zsolt Zsombor: Elfogult objektivitás? Dokumentaritás és propaganda Michael Moore filmjeiben

Kellner Balázs: A (re)konstrukció aktusa a dokumentarista fikcióban. Esettanulmány Joshua Oppenheimer The Act of Killing című filmjéről

 

Kitekintés a Budapesti Iskolára. Interjúk

Czirják Pál: „Mi filmet filmkészítés közben csinálunk”. Beszélgetés Szalai Györgyi filmrendezővel

Czirják Pál: „Ez egy fantasztikusan szabad műfaj”. Beszélgetés Pap Ferenc operatőrrel a Budapesti Iskoláról