Hang a filmben: az audiovizualitás elemzése
Szerkesztő: Füzi Izabella
Az utóbbi években egyre sürgetőbb igény fogalmazódott meg a hang különböző aspektusainak a tanulmányozására. A filmtudomány és a filmelemzés maga is árnyalt szempontrendszerrel járulhat ehhez hozzá, különösen, ami a két érzékterület, a hang és a látás kapcsolatrendszerét illeti. Jelen számunkban többféle logika mentén térképezzük fel az audiovizualitás elemzésének szempontjait. A történeti áttekintés a mozi eredetétől (és annak a hangrögzítéssel való kapcsolatától) a hangos váltáson át a szinkronizáció vizsgálatáig vezet. Olyan jelenségek kapnak kitüntetett figyelmet, mint a némafilm és hangosfilm mediális reflexiói, a kortárs némafilm, a road movie mint az utazáshoz kapcsolódó képi és hangélmények szövete, az animáció hanghasználata vagy a zeneművek és a filmi elbeszélés strukturális kapcsolódási pontjai. Melyek azok a felületek, ahol kép és hang egymásra vonatkoztatódhatnak? Milyen viszonyok feltételezhetőek hang és kép eltérő dimenziói között? Melyek a hang reprezentációs és mediációs funkciói és érték
Jonathan Auerbach: A vokális gesztus. A mozi eredeteinek hangjai
Füzi Izabella: A hang funkciói Balázs filmesztétikájában a hangos váltás kontextusában
Anna Paech: A néma alakja a hangosfilmben
Michel Chion: Vonalak és pontok
Szendy Péter: On the Road (Fast forward)
Varga Zoltán: Beszéd helyett. A zörej kiemelt szerepe az animációs filmben
Diákmunka
Kapás Zsolt Zsombor: Mockumentary, a dokumentarista jelhasználat reflexiója
Bodroghalmi Tamás: Minimalizmus Robert Bresson filmjeiben