2010
Tavasz [V. évfolyam, 3. szám – A mozi története; Materializmus és szignifikáció]
Szerkesztő: Füzi Izabella
Jelen számunk tanulmányai a filmi reprezentáció és bemutatás (vetítés) mediális és történetileg is változó kérdéseivel foglalkoznak. Arra keresik a választ, hogy miként fogalmazható meg ma, a digitális képek, a kiállított mozi és a különböző művészeti ágak kifejezőeszközeinek egyre erőteljesebb egymásba fonódásának idején a film fogalma. A film mint mozgás (a film múzeumi kiállítása esetében már nem a film felségterülete a mozgás, hanem a látogató és a múzeumi térben kószáló nézőé), a film materialitása (a filmtárgy anyagisága), a filmi nyelv szemiotikai megragadása rámutatnak a mozi identitásainak és a mozinézői szituációnak változására.
Tartalom
A mozi története
Laura Marcus: Az újdonság a világba lép: a mozi születése és az ember eredete
Luc Vancheri: A mozi kibővített története vagy a kibővített mozi története?
Oliver Fahle: A világ „láthatósága”. Deleuze, Merleau-Ponty és a mozi
Michael P. Steinberg – Suzanne Stewart-Steinberg: Fasizmus és az operai tudattalan
Materializmus és szignifikáció
Peter Wollen: „Ontológia” és „materializmus” a filmben
Pál Gyöngyi: Ikon és index vagy szimbólum? Hová tűnt a fénykép jelentése?
Diákmunka
Berta Zsóka: Szeriális gondolkodásmód Wong Kar-wai életművében