2009
Tél [IV. évfolyam, 2. szám – Vizuális kultúra és testiség]
Szerkesztő: Török Ervin
Az elméleti érdeklődésnek a „testiség”, a „korporealitás” kérdéseihez való „új” odafordulása a tudományos beszédmód egyfajta új legitimációs válságával is magyarázható. Ugyanakkor a foucault-i diskurzusanalízisből, a klasszikus művészettörténet kérdéseinek áthangsúlyozásából (lásd például Hans Belting téziseit a test mint médium kérdéséről) vagy az újhistorista megközelítéseket felhasználó ideológiakritikai ihletettségű vizsgálódásokból olyan kérdésirányok állnak elő, amelyek nem egyszerűen régi megközelítéseket öltöztetnek új ruhába. Valóban létrehoznak egy új vizsgálati területet, amely átmetszi a tudományterületek felosztásait, mivel a „hagyományos”, a testiség esztétikai diskurzusát, a nemek „politikáját”, a tömegművészetek/magas művészetek megkülönböztetését vagy a társadalmi terek működési logikáját vizsgáló különálló megközelítéseket összekapcsolják, és egyben olyan kérdéseket fogalmaznak meg, amelyek egyszerre tekinthetők esztétikai, szociológiai, (társadalom)politikai, médiaelméleti stb. kérdéseknek.
Tartalom
Kérchy Anna: Tapogatózások. A test elméleteinek alakzatai
Zsélyi Ferenc: Celluloid Closeting – a néző, a nézett és a látott
Milián Orsolya: Hangos testek. Ambi-diegézis, popzene és a történeti múlt az Across the Universe-ben
Hilary Radner: Új Hollywood új nője. Gyilkosság gondolatban – Sarah és Margie
Anne Balsamo: Pengeélen. A kozmetikai sebészet és a nemmel bíró test technikai előállítása
Susan Bordo: A karcsú test olvasata
Oroszlán Anikó: Stílus és test. A koramodern angol színész a színháztudományban
Barát Erzsébet: A test adatbázissá szelídítése a nyelvhasználat-kutatásban
Dragon Zoltán: A szoftver és a film: a film helye a digitális kultúrában
Tóth Zoltán János: Egy kiállítás (test)képei. Bodies – The Exhibition