2009
Nyár [IV. évfolyam, 4. szám – Vizuális komikus műfajok; Kortárs magyar film]
Szerkesztők: Matuska Ágnes és Füzi Izabella
A vizuális komikum vagy olyan, ezzel összekapcsolódó esztétikai minőségek és műfajok, mint a geg, a travesztia, a szatíra, a burleszk, a groteszk egyrészt értelemszerűen általános esztétikai kérdésként érdekesek, másrészt, hogy hatásuk adott esetben miként és hogyan függ össze vizuális megjelenésükkel. Miként magyarázható a komikus, a humoros, a szatirikus minőségek felszabadító vagy éppenséggel sokkoló hatása, adott esetben szubverzív potenciálja? Ezek egyrészt hagyományos értelemben a klasszikus reprezentációk eltérítéséből táplálkoznak, másrészt az észlelés „önálló” formáiként működnek.
Tartalom
Vizuális komikus műfajok
Török Ervin: A filmes szatíra néhány kérdése (Esszé)
Lisa Trahair: Dialektika rövidre zárva: elbeszélés és burleszk Buster Keaton mozijában
Matuska Ágnes: Buster Keaton és a mutatvány ars poeticája
Séra László: A politikai karikatúrák humoros és retorikai elemei
Kortárs magyar film
Stőhr Lóránt: Testes attrakciók. Teatralitás a kortárs magyar filmben
Gregus Zoltán: Az idegenség képei Jeles András filmjeiben
Selmeczi Nóra: Csodák és mesék. A zsidó hagyomány és identitás szerepe Groó Diana filmjeiben
Diákmunka
Kele Fodor Ákos: Az illúzió alaptanúsítványa
Harmat Eszter: Egy kisregény átköltése. Makk Károly Macskajáték című adaptációjáról