A fordítás alapját képező kiadás: Mary Ann Doane: The Voice in the Cinema: The Articulation of Body and Space. In Film Theory and Criticism. Szerk. Gerald Mast – Marshall Cohen – Leo Braudy. New York, Oxford, 4. kiadás. 1992. 363-375.
A fordítást a szerző engedélyével közöljük.
- Hugo Münsterberg: The Film: A Psychology Study. New York, Dover, 1970. 49.
- [A fordításban a magyar „hang” egyszerre működik a tágabb értelemben vett hangot (hangzás, zaj, zörej) jelölő „sound” és az emberi hangot jelölő „voice” kifejezés megfelelőjeként. A tanulmány – bár a hang általában vett összefüggéseit is érinti a filmben – leginkább az emberi beszéd és a test viszonyára koncentrál a filmi hang-kép viszonyokat illetően. – A szerk.]
- Kétféle „test nélküli hang” azonnal felvetődik: egyik teológiai, a másik tudományos (két pólus, melyek – talán hozzátehetjük – az ideológiai összefüggésektől sem mentesek): (1) Isten hangja, mely az Igében testesül meg; (2) a számítógép mesterséges hangja. Egyik sem tűnik azonban alkalmasnak a reprezentációra bizonyos antropomorfizáció nélkül. Istent valójában egy egészen sajátos testtel ábrázolják: egy patriarchális férfi figura testével. A Csillagok háborúja és a Battlestar Galactica szemlélteti az antropomorfizáló tendenciát a számítógépek ábrázolásában. Az utóbbiban a mozgás képességétől megfosztott és az emberi forma szimulakrumaként megjelenő (Cora nevezetű) számítógépnek is adatik egy hang, melyet úgy terveztek meg, hogy egy érzéki női test képét idézze fel.
- Lewis Jacobs: The Rise of the American Film: A Critical History. New York; Teachers College Press, 1968. 435.
- A hangok e hierarchiája és a hangsáv létrehozásakor használt más releváns technikák részletesebb tárgyalását lásd: M. Doane: Ideology and the Practices of Sound Editing and Mixing, elhangzott a filmi apparátusról rendezett Milwaukee konferencián 1978 februárjában. Megjelent The Cinematic Apparatus című kötetben: Szerk. Teresa de Lauretis és Stephen Heath. Bloomington, Indiana University Press, London, Macmillan, 1984.
- Uo.
- W. A Potzner: Synchronization Techniques. Journal of the Society of Motion Pictures Engineers (1946. szeptember), 47 (3): 191.
- Walter Benjamin: The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. In Illuminations. Szerk. Hannah Arendt. Ford. Harry Zohn. New York, Schocken, 1969. 222. [Magyarul: A műalkotás a technikai reprodukálhatóság korában. Ford. Kurucz Andrea. www.aurac3.hu/walter_benjamin.html]
- Uo. 223.
- George Lewin: Dubbing and Its Relation to Sound Picture Production. Journal of the Society of Motion Pictures Engineers (1931. január), 16(1): 48.
- Walter Murch: The Art of the Sound Editor: An interview with Walter Murch. Az interjút készítette: Larry Sturhahn, Filmmaker’s Newsletter (1974. december), 8(2):23.
- Uo.
- A sztereo csökkenti ezt a problémát, de nem oldja meg – a perspektivikus hatások skálája még mindig behatárolt. A tanulmány érvelésének nagy része a monofonikus hang használatára vonatkozik, de egyúttal a sztereóval kapcsolatos problémákat is érinti. Például a mono- és a sztereohang esetében egyaránt a hangfalak térbeli elhelyezésének célja biztosítani a hallgatóságot arról, hogy olyan hangot hall, amely „nagyjából egybeesik a képpel.” Lásd: Alec Nisbett: The Technique of the Sound Studio. New York, Focal Press Limited, 1972. 530-532.
- C. Bailblé: Programmation de L’écoute (2). Cahiers du cinéma, 293. szám (1978. október), 9.
- Uo.
- C. Metz: Le Percu et le nommé. In Essais sémiotiques. Paris, Klincksieck, 1977. 153-159.
- Pascal Bonitzer: Les Silences de la voix. Cahiers du cinéma, 256. szám (1975. február-március), 25.
- Bonitzer a „képen kívüli hang” kifejezést általánosabb értelemben használja, mely magában foglalja mind a képen kívüli hangot, mind a hangalámondást, de ezen a helyen kifejezetten a hangkommentárra utal.
- Bonitzer: Les Silences, 26.
- Serge Leclaire: Démasquer le réel, 64. Idézi: C. Bailblé: Programmation de l’écoute (3). Cahiers du cinéma, 297. szám (1979. február), 46.
- Guy Rosolato: La Voix: entre corps et langage. Revue francaise de psychanalyse (1974. január), 38: 83. A hallás örömét érintő argumentációm nagyban támaszkodik Rosolato írására. További hivatkozások erre a tanulmányra zárójelben a főszövegben találhatók.
- Jacques Lacan: The Four Fundamental Concepts of Psycho-Analysis. Szerk. Jacques-Alain Miller. Ford. Alan Sheridan. London, Hogarth Press, 1977. 274.
- Hanns Eisler: Composing for the Films. New York, Oxford University Press, 1947. 75-77.
- Bonitzer: Les Silences, 23-24
- Jean-Francois Lyotard: The Unconscious as Mise-en-Scène. In Performance in Post-modern Culture. Szerk. Michel Benamou és Charles Caramello. Madison, Coda Press, 1977. 88
- Bonitzer: Les Silences, 31.
- Lásd Roland Barthes: The Grain of the Voice. In Image – Music – Text. Ford. Stephen Heath. New York, Hill and Wang, 1977. 179-189.
- Lyotard: The Unconscious, 96.
- Bonitzer: Les Silences, 31.
- Paul Willemen: Cinema Thoughts. A Milwaukee konferencián elhangzott előadás, 1979. március (12. és 3. o.). [Egyik változata azóta megjelent: Cinematic Discourse: The Problem of Inner Speech. In Cinema and Language. Szerk. S. Heath és P. Mellencamp. Frederick MD, University Press of America and American Film Institute, 1983.]
- Lásd: Laura Mulvey: Visual Pleasure and Narrative Cinema. Screen (1975. ősz), 16: 6-18. és Stephen Heath: Sexual Difference and Representation. Screen (1978. ősz), 19: 51-112.
- A hang és a nő közti kapcsolatok további feminista tárgyalásához lásd: Heath: Sexual Difference, 83-84.
|